vrijdag 25 mei 2012

Passie & De Zelfgemaakte Markt

Zonder passie kun je niks zelf maken, want laten we eerlijk zijn, zelf maken kost meer tijd, meer geld en meer creativiteit dan zelf kopen. Je moet er wel een flinke portie passie bijgooien, anders wordt het niks.

In de zomer van 2010 hakte ik een knoop door: het werd tijd om maar eens projecten op te gaan pakken die ik altijd al had willen doen, maar nooit had gedaan omdat <willekeurige reden>. Ik wilde heus nog wel helpen om de projecten van anderen van de grond te krijgen, maar eerst wilde ik zelf iets neerzetten. En het moest een markt worden. Een markt met zelfgemaakte spullen en waarom zou je daar een moeilijkere naam voor bedenken dan “De Zelfgemaakte Markt” ?

Die eerste markt vloog voorbij. Ik stond in een pan melk voor de zelf-te-maken chocomelk te roeren, ik verkocht zelfgemaakte scheurkalenders, ik beantwoordde vragen van mensen en werd en passant nog
even geinterviewd, al had ik geen idee door welk radiostation inmiddels weet ik dat wel.
Om me heen had ik vriendjes en vriendinnetjes verzameld die hielpen bij het ophangen van de feestlampen, het opdrinken van de chocomelk en het verkopen van scheurkalenders. Ik kreeg zelfs 2 vriendjes zo ver om een filmpje te maken van die markt.

(ik kan iedereen vaste verkering met een videomaker aanraden).

En toen was het afgelopen. En het moest natuurlijk vaker, want het was een doorgeslagen succes. In 2011 volgden er nog 6 markten, 5 in de zomer en 1 tijdens kerst. Er veranderden dingen: de website werd beter, er werd meer en beter reclame gemaakt, het aanmeldproces werd gedigitaliseerd en ik hield zelf op met verkopen want ik wilde me liever focussen op het marktmeesterschap.

De passie voor markten en zelfmaken bleef, dus fantaseerden we over Zelfgemaakte Markten (ZGM) in alle provincies des lands. Een slecht idee.

Want als je naar een nieuwe stad wilt, dan moet je daar op zoek naar een plein, een vergunning, kroegen om je posters op te hangen, lieve ondernemers die stroom willen delen etc. Dus we fantaseerden door en toen
[eureka] bedachten we dat we moesten gaan zoeken naar mensen die ons op hun festival wilden hebben. Dan konden zij voor al het bovenstaande zorgen, en zorgen wij voor een buslading Zelfmakers.

We mailden wat in de rondte en zo belandde ik op de bank bij Ingrid&Ingrid van De Muzerije, een huis voor amateurkunst in Den Bosch, om te praten over een ZGM tijdens de WAK, de Week van de Amateurkunst. Zij hadden allerlei mooie plannen voor in die week en daar paste de ZGM mooi bij. Eindelijk een ZGM buiten de stadsgrenzen!

Het thema van de Week van de Amateurkunst dit jaar is Passie, en op 2 juni kun je in Den Bosch zien hoe een berg passie, zelfgemaakt en amateurkunst eruit zien tijdens ZGM ♥ WAK Den Bosch. Toegang is hartstikke gratis en er is muziek bij!

Als je mee wilt doen: je kunt je nog aanmelden.
-- 

Sanne

 www.sannebloem.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten